Visitor


Contact Me


Email : be_baby_face@yahoo.com

Followers

Sunday, December 11, 2011

Gerhana Bulan Penuh

Malam tadi merupakan salah satu malam yang mana rakyat Malaysia diberi peluang oleh Allah untuk melihat fenomena alam yang dikenali sebagai gerhana bulan penuh. Gerhana bulan berlaku ketika bulan purnama dan ketika itu bulan berada selari dengan bumi dan terlindung daripada matahari. Dengan kata lain, pada ketika ini bulan berada dalam bayang-bayang bumi.

Kebetulan malam tu saya menghadiri majlis perkahwinan rakan. Selesai majlis makan-makan lebih kurang jam 9 malam, saya dan keluarga dengan segera pulang ke rumah. Masa bertolak, sekitar jam 7 malam, saya lihat di langit, bulan masih penuh lagi. Setibanya di rumah, tanpa melengahkan masa, saya terus mengeluarkan kamera saya bersama tripod. Apa nak buat. Orang tengok bulan guna teleskop. Tapi saya tidak mempunyai teleskop, kamera dengan lensa zoom je la yang ada. Jadi laaaa..... Daripada takde langsung. Hihihi... Tak perlu pergi jauh-jauh. Dalam laman rumah je.

Untuk makluman, saya berada di Tawau pada ketika saya menyaksikan fenomena gerhana bulan ini.



Ni je la peralatan yang saya guna untuk memerhati fenoma gerhana bulan.



Pada 10.19pm
Gambar agak shaky sikit. Terlebih lama pulak shutter dibuka. Dah macam nak buat star-trail la pulak



Pada 10.31pm
Gerhana bulan sedang berlaku. Sengaja bagi exposure lama sikit




Pada 10.57pm
Gerhana bulan sedang berlaku. Exposure pada tahap yang agak normal



Pada 11.23pm
Cahaya bulan mula kembali menyinar. Bulan mula keluar dari bayang-bayang bumi




Pada 11.31pm
Hampir separuh permukaan bulan sudah keluar dari bayang-bayang bumi




Pada 11.42pm
Separuh permukaan bulan sudah keluar dari bayang-bayang bumi





Pada 12.06am
Gerhana bulan hampir berakhir





Pada 12.26am
Gerhana bulan berakhir




Sempat juga saya merakamkan video selama beberapa minit. Walaubagaimanapun visual video tidak berapa jelas.






Kita disunatkan untuk melakukan Solat Sunat Gerhana pada bila-bila masa berlakunya fenomena gerhana ini sebagai tanda mengagungkan kejadian Allah.



Dalam masa yang sama, ada juga rakan lain yang berjaya merakamkan fenomena gerhana bulan ini dengan lebih cantik. Gambar diambil di Sandakan, Sabah.




Camera setting: Date: 12/10/11
Time: 10:14:17 PM
Model: NIKON D3S
Firmware: Capture NX 2.2.8 M
Frame #: 2670
Lens (mm): 500 ISO: 2000
Aperture: 4
Shutter: 1/4
Exp. Comp.: -2.3
Program: Aperture Priority
Focus Mode: AF-C
White Bal.: 4350K ICC
Profile: Nikon sRGB 4.0.0.3002

Image was cropped (not to mention Abby, my 5yrs old 'monkey' was running around the tripod...)
Photo: Cede Prudente www.cedeprudente.com Photographs are property of Cede Prudente Photography , downloading is disallowed without written permission.




Ini pula merupakan petikan daripada Utusan Malaysia Online.


Gerhana bulan penuh yang dirakam di Johor Bahru, malam tadi.


KUALA LUMPUR 10 Dis. – Kira-kira 3,000 pengunjung bertumpu di Planetarium Negara untuk menyaksikan gerhana bulan penuh yang terakhir pada tahun ini bermula pukul 7.35 malam hingga 1.30 pagi.

Fenomena itu hanya dapat disaksikan semula oleh rakyat Malaysia pada 2014.

Pengarah Planetarium Negara, Azreena Ahmad; Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Dr. Mustafa Din Subari dan Timbalannya, Dr. Nordin Ahmad turut menyertai orang ramai menyaksikan fenomena itu.

Azreena ketika ditemui berkata, gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan apabila ia melintasi bayang bumi.

“Gerhana pada malam ini bermula dengan fasa penuh penumbra pada pukul 7.34 malam (waktu tempatan), tetapi kesan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan bulan merentasi bayangan penumbra bumi yang kurang gelap.

“Gerhana jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi mulai pukul 8.46 malam sehingga gerhana maksimum pada pukul 10.32 malam ini.

“Bulan akan mula keluar daripada bayang umbra bumi pada pukul 10.57 malam dan keluar sepenuhnya pada pukul 12.18 tengah malam ini,” katanya.



1 comments

Wak Gelas™ December 28, 2011 at 4:47 PM

wak pon sempat tangkep foto gerhana bulan tuuu...,, eeeeE wak dh dateng niiii nk komen komennnnn..........